A mecénások, gyűjtők, támogatók felajánlása két éven át lehetővé tette, hogy közösségi finanszírozásból megvalósulhasson a Garten Balaton, az északi part pezsgő kulturális mekkája. Idén négy művész - Nádler István, Baráth Áron, Bánki Ákos és Szentgróti Dávid - összefogott, hogy a szitanyomat hagyományának ápolásával mappát adjanak ki, melynek megvásárlása a fesztivál megrendezését segíti.
A lapok 46 aláírt példányban készültek: 1-30-ig 30 db arab számmal jelölt nyomat, I-VI-ig 6 db római számmal jelölt EA (épreuve d'artiste) nyomat, valamint I-X-ig 10 db HC (hors d'commerce) jelzésű nyomat. A 4 szitanyomatot tartalmazó mappa lapjait Győrffy Sándor és Bánki Ákos készítette 2021. áprilisában a Váci Grafikai Műhelyben.
A mappa négy alkotója közül hárman a kétezres évek elejének átmeneti időszakában induló művészek generációjához tartoznak, míg Nádler István az 1968-as Ipartervvel előlépett neoavantgárd alkotók generációjának egyik legfontosabb képviselője. A képek mindegyike a szubjektív, érzelmekkel telített impulzusfestészet szitanyomatba ültetett változata, melyek leginkább az informel festészettel mutatnak rokonságot. A szitanyomatok sokfélesége mögött számos ponton fedezhetünk fel lényegi párhuzamokat.
Baráth Áron festészetetét formakincs és színhasználat szempontjából is a minimalizmus jellemzi. Az egységes színfelületek dominálta formák egymásba hatásakor a vörös, a fekete és a fehér egyszerre szimbolikus és a primer szenzuális minőségei létesítenek kapcsolatot egymással. A nyitott kompozícióban érintkező formák állandó alakulása olyan dinamikus kompozíciót eredményez, melyben a szitanyomat rétegeinek áthatásai következtében leginkább a mozgás illúziója dominál. A mozgás dinamikájának köszönhetően új tónusok és új forma-harmóniák születésének lehetünk tanúi.
Bánki Ákos Flumen című szitanyomatát ezzel ellentétben a színek gazdagsága és látszólag véletlenszerű találkozása nyomán születő újabb árnyalatok burjánzása határozza meg. A képen egy robbanás egyetlen pillanatba összpontosuló energiájának vizuális nyomait látjuk, amelyek formái a folyadék természetének engedelmeskedve, egymást fedő fröccsenésként értelmeződnek. A nyitott komopzíciót – akárcsak Baráth esetében – a síkszerűség jellemzi.
Szentgróti Dávid vidám színei és tekergő formái a játékban rejlő kimeríthetetlen variabilitásról szólnak. A látvány az egyes síkok játékos elcsúsztatása, a szabályos geometrikus formák horizontvonalból való kibillentése, valamint a transzparens és fedő rétegek variálásának köszönhetően a tér illúzióját kelti. Az ecsetnyomokat idéző szerpentek szekvenciákra emlékeztető formái különböző színekben és eltérő intenzitással, egymást kitakarva és kiegészítve ugyanazt a motívumot variálják.
Nádler István nyomatán a jelszerű formák visszafogott színekkel társulnak, miközben a kompozíciót erőteljes zeneiség hatja át. A szabályos szürke sávok a ritmus, a fekete gesztus az indulat, a fehér és lila vonalak az ismétlés és az ellenpont jeleiként képzik meg a kompozíciót, ami akár egy improvizatív zene kottaképeként is értelmezhető.
A szervezők bíznak benne, hogy a mappák hamar gazdát cserélnek, és a támogatásokból idén harmadszorra is sikerllel rendezhetik meg a Garten Balatont. Idén 5 kiállítás mellett több tucat művészeti program várja az Alsóörs, Paloznak, Csopak, Lovas, Felsőörs régióját felkereső látogatókat.